Spektakl taneczny odwołujący się do historii, mitów i legend, obrazów w literaturze i sztuce na temat kobiet, kobiecej siły, wiedźm - tych które wiedzą, czerpiących z natury. Czarownic?
Narodziny mitu czarownicy zbiegają się niemal ściśle z momentem wynalezienia druku, jak pisze Mona Chollet w książce „Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet”. Niewątpliwie przyczyniło się to do jego rozpowszechnienia i spopularyzowania teorii na temat kobiet - wiedźm. Epoka płonących stosów to z jednej strony czas rozwoju nauki, a z drugiej źródło wielu zjawisk, które pozostawało tajemnicą, co w połączeniu z nadal żywymi przesądami i wierzeniami ludowymi pobudzało ludzką wyobraźnię.
Pierwsze procesy o czary odbyły się już w 1400 roku, a pierwsze, znane przedstawienie kobiety czarownicy - lecącej na miotle, widnieją na marginesie rękopisu Martina le Franca Le champion des dames z 1440 roku.
Jak zauważył Arthur Miller, ludzie „szybko pozwolili sobie narzucić przekonanie, że czasy zwątpienia i chaosu zostały sprowadzone na nich przez złe moce […], społeczny niepokój w każdych czasach prowadzi do tego rodzaju mistycznych podejrzeń”.
A jak we współczesnym świecie postrzegana jest kobieta w kulturach różnych krajów?
Jaką przypisuje się jej rolę? Czy ma pełne prawa?
W spektaklu, bardzo częstym elementem tanecznym jest krąg, który symbolizuje nieskończoność, brak podziałów i wykluczenie hierarchiczności, daje poczucie bliskości.
I z taką intencją twórcy prezentują ten spektakl - przeciw wojnie, wszelkim wykluczeniom, pochopnym osądom, podziałom.
https://www.belriguardo.pl/spektakle/kobieta-ktora-wie-panna-czarowna-czy-czarownica/