„Kobieta, która wie/ panna czarowna czy czarownica"

Fundacja Belriguardo w Lublinie

26-06-2023 20:15 Park Miejski czas trwania: 25 minut wstęp wolny
„Kobieta, która wie/ panna czarowna czy czarownica" <br>
fot. Z archiwum Fundacji

Reżyseria: Małgorzata Wojcieszuk
Choreografia: układ nr 1 - M Abd Alsabour
Choreografia pozostałych układów: Małgorzata Wojcieszuk

Występują: absolwenci zespołu działający z ramienia Fundacji „Belriguardo” tworzący Teatr Tańca (nie tylko) Dworskiego Belriguardo, a także tancerze Zespołu Tańca Dawnego „Belriguardo” działający w MDK nr 2 w Lublinie.

Obsada aktorska:
Mężczyzna, zakochany, kat: Łukasz Rola
Młoda kobieta: Daria Kloc
Pozostałe Kobiety, panny czarowne: Sylwia Dmowska, Klaudia Walczak, Katarzyna Sołtys, Ewelina Bogudzińska, Edyta Rubach, Justyna Kasperek.
fot. Z archiwum Fundacji.
fot. Z archiwum Fundacji.
fot. Z archiwum Fundacji.
fot. Z archiwum Fundacji.

Spektakl taneczny odwołujący się do historii, mitów i legend, obrazów w literaturze i sztuce na temat kobiet, kobiecej siły, wiedźm - tych które wiedzą, czerpiących z natury. Czarownic?

Narodziny mitu czarownicy zbiegają się niemal ściśle z momentem wynalezienia druku, jak pisze Mona Chollet w książce „Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet”. Niewątpliwie przyczyniło się to do jego rozpowszechnienia i spopularyzowania teorii na temat kobiet - wiedźm. Epoka płonących stosów to z jednej strony czas rozwoju nauki, a z drugiej źródło wielu zjawisk, które pozostawało tajemnicą, co w połączeniu z nadal żywymi przesądami i wierzeniami ludowymi pobudzało ludzką wyobraźnię.

Pierwsze procesy o czary odbyły się już w 1400 roku, a pierwsze, znane przedstawienie kobiety czarownicy - lecącej na miotle, widnieją na marginesie rękopisu Martina le Franca Le champion des dames z 1440 roku.

Jak zauważył Arthur Miller, ludzie „szybko pozwolili sobie narzucić przekonanie, że czasy zwątpienia i chaosu zostały sprowadzone na nich przez złe moce […], społeczny niepokój w każdych czasach prowadzi do tego rodzaju mistycznych podejrzeń”.

A jak we współczesnym świecie postrzegana jest kobieta w kulturach różnych krajów?

Jaką przypisuje się  jej rolę? Czy ma pełne prawa?

W spektaklu, bardzo częstym elementem tanecznym jest krąg, który symbolizuje nieskończoność, brak podziałów i wykluczenie hierarchiczności, daje poczucie bliskości.

I z taką intencją twórcy prezentują ten spektakl - przeciw wojnie, wszelkim wykluczeniom, pochopnym osądom, podziałom.

 

https://www.belriguardo.pl/spektakle/kobieta-ktora-wie-panna-czarowna-czy-czarownica/